3 Tempat Terbaik Untuk Dilawati Di Edinburgh, Scotland

  1. Royal Mile

Salah satu tempat paling popular untuk dilawati di Edinburgh ialah Royal Mile yang terbentang dari Istana Edinburgh ke Istana Holyroodhouse. Penamaan jalan-jalan yang indah ini diberikan nama Mile kerana ia mencapai hampir tepat satu batu(Mile) panjangnya dan menghubungkan dua kediaman diraja, oleh itu, istilah yang sesuai untuk pertama kali dicipta pada tahun 1901.

Berjalan melalui pusat Old Town, Royal Mile adalah menyeronokkan untuk bersiar-siar bersama-sama dengan bangunan lama yang indah, tanda tempat yang menarik dan perniagaan yang berkembang pesat semuanya memenuhi laluan itu. Walaupun ia kelihatan seakan tempat untuk menarik perhatian pelancong, jalan raya yang sibuk ini mesti dikunjungi untuk semua tarikan yang menarik, seni bina dan suasana yang meriah.

2. Edinburgh Castle

Terletak di atas singkapan berbatu betul-betul di tengah bandar adalah Istana Edinburgh; salah satu simbol dan pemandangan yang menonjol di bandar ini. Walaupun kebanyakan istana ini bermula pada abad kesebelas, ahli arkeologi percaya tapak strategiknya telah diduduki sejak sekurang-kurangnya abad kedua lagi.

Sebagai salah satu kubu paling penting di Scotland, kubu itu terlibat dalam pertempuran dan pengepungan yang tidak terkira banyaknya selama bertahun-tahun. Pada masa kini, ia adalah salah satu tarikan paling popular di Edinburgh dengan berjuta-juta pelancong melawat setiap tahun. Selain menerokai bangunan tenteranya, Istana Diraja dan Gereja Kecil St. Margaret, pelawat boleh menerokai benteng dan menaranya serta menikmati pemandangan bandar yang menakjubkan.

3. Arthur’s Seat

Juga menjulang di atas bandar adalah Arthur’s Seat yang sangat besar; gunung berapi yang telah lama pupus yang merupakan yang terbesar daripada siri batu karang yang merangkumi kedua-dua Calton Hill dan Castle Rock. Pengalaman Edinburgh yang sangat penting ialah mendaki ke puncak gunung yang besar dan menikmati pemandangan indah yang ditawarkan.

Walaupun ada yang mengatakan Kerusi Arthur dinamakan sempena Raja Arthur yang lagenda, namun asal usul sebenar namanya masih tidak diketahui. Selain menikmati pemandangan menakjubkan ke Edinburgh dan juga Laut Utara di kejauhan, terdapat juga beberapa denai kembara yang hebat dan kawasan hijau untuk dinikmati.

Jika berminat untuk mengikuti kami ke sini boleh klik sini untuk mengetahui maklumat lanjut tentang pakej kami.

Kongsi di media sosial :

WhatsApp
Facebook
Twitter

Baca artikel lain