Ciri-Ciri Budaya yang boleh dilihat di Jepun

Berminat untuk mengetahui gaya hidup unik Jepun? Baca cepat senarai ini! 1. Orang Jepun Tunduk Orang Malaysia sering menyambut satu sama lain dengan jabat tangan. Tetapi di Jepun, orang Jepun menyambut satu sama lain dengan tunduk atau memberikan mengangguk mudah. Secara tradisinya, terdapat empat jenis tunduk yang berbeza. Masing – masing mewakili emosi yang berbeda, […]

Pelancong Malaysia boleh memasuki Jepun tanpa kuarantin atau ujian PCR

Kon’nichiwa again, Japan! Berita baik untuk semua para Traveler! Bermula 10 Jun, pelancong Malaysia boleh memasuki Jepun tanpa perlu menjalani ujian PCR dan kuarantin. Menurut Pertubuhan Pelancongan Kebangsaan Jepun Kuala Lumpur (JNTO), pelawat dari negara-negara dalam senarai “biru” (termasuk Malaysia), tidak lagi akan dikenakan ujian PCR semasa ketibaan dan kuarantin sebaik sahaja mendarat di Jepun. […]

5 Festival Besar di Jepun

Siapa je yang tak tahu bahawa Jepun penuh dengan budaya, adat dan tradisi mereka yang pelbagai. Kalau tujuan korang travel untuk lihat dan rasai sendiri berkaitan budaya negara luar, memang Jepun lah tempatnya! Pelbagai jenis perayaan/festival yang masyarakat Jepun meraikannya, antara yang popular adalah…. 1. Yuki Matsuri Juga dikenali sebagai “pesta salji Sapporo” yang diadakan […]

7 Tempat Menarik di Osaka

Osaka merupakan salah satu bandar terbesar di Jepun. Bandarnya sangat menarik dan terdapat pelbagai tarikan pelancong di sana. Yang menariknya Osaka ni adalah kita boleh lihat kuil-kuil tradisional dan bangunan bertingkat yang moden serta restoran dan kedai-kedai yang banyak. Universal Studios Japan Osaka Aquarium Kaiyukan Istana Osaka Umeda Sky Building Dotonbori Osaka Science Museum Osaka […]

Bunga Wisteria Jepun : Fakta dan Lokasi Terbaik

Bila masuk je musim bunga, mesti ramai tak sabar nak melawat negara yang mempamerkan keindahan dan kemekaran bunga-bunga di situ. Jepun adalah salah satu destinasi pilihan bagi orang ramai sebagai tempat untuk dilawati tatkala musim bunga disebabkan oleh kecantikan bunga sakura di negara itu. Tapi, sebenarnya bukan bunga sakura je yang popular di situ. Bunga […]

Muslim Friendly Street Food di Jepun

Keinginan mencuba makanan budaya orang lain menjadi salah satu sebab kenapa seseorang itu ingin mengembara ke luar negara. Tapi bagi kita yang muslim sudah pasti ia menjadi satu kerisauan bagi kita. Sebabnya kita kena pastikan yang makanan itu halal atau tidak untuk kita makan. Bagi yang nak pergi ke Jepun, kat sini min nak senaraikan […]

Fakta Menarik Negara Jepun

Semua orang tahu yang negara matahari terbit ni mempunyai adat dan budaya yang unik yang di mana kita memang tak akan nampak di negara lain. Tapi korang tahu tak apa adat dan budaya yang mereka ada sehingga menjadikan ia begitu unik. Jom kita tengok apa fakta yang menarik di Negara Jepun ni. Pekerjaan Menolak Penumpang […]

Hotspot Hanami (flower viewing) di Tokyo

Jepun? Pasti ramai yang terbayangkan bunga sakura kan? Mana tak nya, Jepun satu-satunya tempat di mana ‘hanami’ (permandangan bunga) dapat dinikmati secara menyeluruh di sana! Bagi tahun 2022 ini, bunga sakura dianggarkan bermula pada akhir Mac hingga pertengahan April atau awal bulan Mei. Jadi, kali ni min nak kongsi Top 5 tempat popular di Tokyo […]

Kafe berkonsepkan Initial D, animasi Jepun di Ipoh

Initial D ialah sebuah siri lumba jalanan Jepun adaptasi dari sebuah komik yang menceritakan seorang remaja yang bernama Takumi Fujiwara, iaitu watak utama dalam animasi Initial D. Dia mempunyai keinginan untuk menjadi pemandu terbaik di Gunma Prefecture walaupun pada awal minatnya tidak cenderung ke arah pemanduan. Namun, kerjanya sebagai penghantar makan dengan mengunakan kereta klasik […]

“SUKAN MUSIM SEJUK”

Sukan musim sejuk begitu popular dalam kalangan negara yang mempunyai musim sejuk. Terdapat beberapa tempat yang lebih baik untuk menikmati sukan ais seperti di Sweden sehinggakan seminggu setiap tahun di sana yang dipanggil “sportlov” yang bermaksud “istirahat sukan” dan sehinggakan sekolah ditutup dan orang ramai mengambil masa seminggu untuk menikmati beberapa aktiviti sukan ais. Selain […]