London : Sejarah Ringkas Buckingham Palace

Sebelum dikenali dengan sebutan Istana Buckingham, dulunya istana ini dikenal dengan sebutan Rumah Buckingham, merupakan rumah kota besar, yang dibangun oleh Adipati Buckingham, untuk tempat peristirahatan istrinya, pada tahun 1703.

Rumah Buckingham dibeli oleh keluarga kerajaan, yaitu Raja George III pada tahun 1761 dan Raja George III menjadikan Rumah Buckingham sebagai tempat peristirahatan sang Ratu, yaitu Ratu Charlotte, sehingga istana ini mendapat julukan ‘Queen’s House’.

Kerja-kerja menaik taraf rumah ini dilakukan untuk mewujadkan tiga sayap di sekitar suatu halaman pusat 75 tahun kemudian, yang diterajui oleh arkitek John Nash dan Edward Blore.

Pada tahun 1826, Raja George IV mengubah Rumah Buckingham menjadi istana, yang akhirnya dijuluki sebagai Istana Buckingham.

Pada tahun 1837 Ratu Victoria menempati Istana Buckingham untuk pertama kalinya, dan ia adalah Raja Inggris pertama yang menempati istana tersebut.

Banyak bilik penerimaan yang lebih kecil dilengkapkan dalam gaya regensi China dengan perabot dan pemuatan dibawa dari Royal Pavilion di Brighton dan dari Rumah Carlton.

Bilik-bilik negeri membentuk nukleus Istana bertugas dan digunakan secara sering kali oleh Ratu Elizabeth II dan ahli-ahli kerabat diraja untuk hiburan rasmi dan negeri.

Taman Istana Buckingham adalah taman swasta terbesar di London

Kongsi di media sosial :

Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter

Baca artikel lain